Jak se hraje?
Charakteristika hry
Baseball je týmová hra, kterou hrají dvě družstva po devíti lidech. Boduje se oběhnutí všech met po správném odpálení míčku. Bránící hráči se snaží míček zachytit dřív, než útočící hráč doběhne na následujíci metu. Největší popularitu si Baseball získal v Severní Americe, Východní Asii a na Kubě, která vyhrála Olympijský turnaj v Aténách v roce 2004.
Pálkaři
Hráči družstva na pálce nastupují postupně v daném pořadí na domácí metu a snaží se odpálit míč (tvrdý kožený, o průměru asi 7cm) nadhozený soupeřovým nadhazovačem. K tomu používají zhruba metrovou kovovou nebo dřevěnou pálku o průměru do 7cm. Pokud se hráči podaří odpálit a oběhnout mety, tedy dotknout se postupně 1.,2.,3. a znovu domácí mety, získává pro družstvo na pálce jeden bod. Obvykle se ovšem hráči nepodaří oběhnout všechny mety najednou, proto zůstane na některé z met a pokouší se postoupit dál, až po odpalu svého spoluhráče - dalšího pálkaře. I pak ovšem platí, že pokud dosáhne domácí mety, získává pro družstvo na pálce jeden bod.
Polaři
Naopak hráči družstva v poli se účastní hry všichni současně. Každý z nich má na jedné ruce speciální rukavici pro chytání míče. Snahou polařů je zachytit odpaly pálkařů a pokud možno zabránit jejich postupu po metách. Jejich hlavním cílem je ovšem povoleným způsobem vyautovat hráče soupeře. Vyautování má dvojí význam - vyautovaný hráč je pro daný okamžik vyřazen ze hry, a tedy nemůže získat pro své družstvo bod, ale především poté, co polaři vyautují tři hráče, soupeřův útok končí a družstva si vymění své role.
Směny
Směna je část utkání, kdy se obě družstva jednou vystřídala na pálce a v poli. Baseball se hraje na devět směn a zvítězí to družstvo, které má po deváté směně více bodů. Je-li stav nerozhodný, nastavují se další směny až do rozhodnutí - v baseballu neexistují remízy.
Aut
- pálkař nedokázal odpálit tři dobré nadhozy soupeřova nadhazovače (tzv. "strike-out").
- pálkařův odpal chytil některý polař "ze vzduchu"
- polaři odpal zpracují a přihrají hráči na 1.metě dříve, než tam pálkař doběhl
- polař s míčem se dotkne rukou nebo rukavicí pálkaře, který probíhá okolo (na metě tečovat nelze).
Nadhazovač
Nadhazovač hází pálkaři ze vzdálenosti 18.44m a každý jeho nadhoz posoudí rozhodčí jako dobrý ("strike") nebo špatný ("ball"). Pokud pálkař nedokáže odpálit tři dobré nadhozy, je aut ("strike-out"), naopak nadhodí-li nadhazovač pálkaři čtyři špatné nadhozy, získá pálkař 1.metu zdarma (bez odpalu).
Dobrý je takový nadhoz, který proletí nad domácí metou ve výšce mezi koleny a podpaždím pálkaře, nebo jakýkoli nadhoz, který se pálkař pokusil odpálit, ale minul míč. Jako dobrý nadhoz se počítá i nadhoz, který pálkař odpálí mimo pravoúhlou výseč hřiště, pokud by to nebyl třetí dobrý nadhoz. Po takovém odpalu je míč mimo hru, pálkař ani běžci nemohou postupovat a pálkař jde pálit znovu.
Nadhazovač se samozřejmě snaží co nejvíce znesnadnit soupeřovým hráčům jejich odpal. Proto střídá rychlosti nadhozu, nadhazuje točené míče, hází do krajů vymezené oblasti i úmyslně mimo ni. Jeho úkol je fyzicky i psychicky náročný, proto se za zápas vystřídá v družstvu většinou více nadhazovačů.